Uanset om du er hyggemotionist eller elitesportsudøver har du sandsynligvis erfaret, at udstyret er altafgørende for, om du kan nyde aktiviteterne undervejs. En sko, der er lidt for lille eller en trøje, der ikke transporterer sveden ordentligt væk, kan fuldstændig ødelægge dagen og gøre sportsaktiviteten til noget, der bare skal overstås. Ofte kræver det rådgivning at finde det rette udstyr, men det er på den anden side billigere at købe på nettet. Læs med, og få et par argumenter fra begge lejre.
Selv om nethandelen er populær som aldrig før, er det ikke givet, at det er det bedste valg i netop din situation. Ofte er varebeskrivelserne sparsomme, og der er sjældent den helt store rådgivning at få. Anderledes ser det ud med de fysiske butikker, hvor det mange steder fortsat er muligt at få god gammeldags rådgivning og kundebetjening.God rådgivning kræver selvfølgelig, at ekspedienten har lidt forstand på de varer, der sælges. Det er heldigvis ofte tilfældet hos sportsbutikkerne. Eksempelvis kan du mange steder få lov at prøve et løbebånd og få din fodstilling, løbestil og mange andre parametre analyseret, så du sammen med ekspedienten kan finde frem til præcis den løbesko, der passer dig bedst. Det er en overlegen service, som i hvert fald indtil videre ikke kan findes online.Et godt eksempel er kæden Intersport, som er repræsenteret i Danmark med butikker i alle større byer. De færreste er klar over, at Intersport faktisk kan bryste sig af at være verdens største sportskæde med knap 6000 butikker i 45 lande. Kæden har eksisteret siden 1968, og har side da haft som målsætning at bringe sporten ud til alle og enhver jævnfør missionen ”Sport is for everyone, and it is our mission to bring sport to the people”. Vil du have overblik over udvalget, kan du se på webshoppen, hvor alle varerne også kan købes online, hvis du ved præcist, hvad du skal have.
Internethandelen er kommet for at blive. Onlineomsætningen stiger år for år, og vil formentlig på et tidspunkt overhale handelen i de fysiske butikker. Det kan være fristende at udnytte de fysiske butikkers gode service og rådgivning, for derefter at gå online og købe produktet det billigste sted. Fremgangsmåden er ikke ulovlig, men sympatisk er det næppe. Resultatet vil i sidste ende blive, at servicen forsvinder fra de fysiske butikker. Blandt andet Intersport har i visse lande eksperimenteret med at lade service og rådgivning være gebyrbelagt, hvis man ikke samtidig køber varen. Det er for så vidt helt fair, men omvendt kan det heller ikke overraske, at tiltaget er blevet mødt med en del skepsis fra forbrugerne.Ved du på forhånd, hvad du skal bruge, behøver du på den anden side ikke have dårlig samvittighed over at handle, hvor det er billigst. Det er nu engang markedsvilkårene, og man kan som forbruger være heldig at spare en del, hvis man bruger nettets prissammenligningstjenester før køb, eller selv klikker rundt i de forskellige shops og finder bedste pris. Går du lidt dyrere produkter, kan udenlandske sportsbutikker faktisk i nogle tilfælde være værd at undersøge også, da prisstrukturen kan variere meget fra land til land.